Praktisch

Raadplegingen

Wij werken enkel op afspraak om jouw en onze tijd zo
efficiënt mogelijk in te delen.

Om een afspraak te maken, heb je verschillende mogelijkheden.
• Via ons online agenda
• Telefonisch op 014 41 43 53 – werkdagen van 8 tot 12 uur
• Aan het onthaal  – werkdagen van 8 tot 12 uur en van 14 tot 18 uur

Opgelet!
• Acute ziekte kan niet altijd voorzien worden. Ook wanneer je online geen vrije afspraak vindt, mag je ons steeds telefonisch contacteren!

• Als je denkt meer tijd nodig te hebben, kan je telefonisch vragen om een langere afspraak te maken.

• Maak één afspraak per persoon! Wanneer je met meerdere gezinsleden op raadpleging komt, maak je voor elk gezinslid een afspraak.

• Spoedgevallen worden natuurlijk steeds geholpen, eventueel na telefonisch contact.

• Is een geplande afspraak voor jou toch niet haalbaar? Verwittig dan zeker tijdig het onthaal. Indien je te laat op je afspraak komt zonder te verwittigen, kan het zijn dat de arts of verpleegkundige je pas op een later tijdstip kan zien.

• Breng steeds je elektronische identiteitskaart mee
(Kids-ID of ISI+ kaart voor kinderen)!

• Ben je nog nooit in onze praktijk geweest? Lees dan de richtlijnen voor nieuwe patiënten. 

Huisbezoeken

Aangezien er in de praktijk betere onderzoeks- en behandelingsmogelijkheden zijn, adviseren wij om zoveel mogelijk naar de praktijk te komen. Wanneer je echt niet naar de praktijk kan komen, kan je telefonisch op 014 41 43 53 om een huisbezoek vragen bij voorkeur voor 10.00 uur ’s morgens.

Telefonisch consult

Voor eenvoudige vragen, resultaten van onderzoeken of klachten waarover we op afstand advies kunnen geven, kan je een telefonische consultatie met je huisarts aanvragen.

De praktijkassistente noteert je vraag of klacht en je huisarts belt je later die dag terug. Voor uitgebreid advies is het altijd beter om een afspraak te maken.

Informeer je voor je laboresultaten? Deze kan je steeds digitaal consulteren op je gezondheidsplatform Helena. Je huisarts noteert hier de resultaten aangevuld met een persoonlijk bericht. Lees hoe je je eenvoudig kan registreren en activeren op het Helena-platform.

Heb je toch nog vragen, neem dan contact op met onze praktijkassistenten tussen 8 en 12 uur. Zij kunnen de resultaten telefonisch meedelen zodra je huisarts deze bekeken en besproken heeft. 

Voorschriften en attesten

Voorschriften en attesten worden in principe alleen tijdens een raadpleging afgeleverd. Herhaalvoorschriften voor chronische medicatie of waarvoor het medisch niet noodzakelijk is om bij je huisarts langs te gaan, kunnen hier online aangevraagd worden.

Je huisarts bekijkt of het medisch verantwoord is om het herhaalvoorschrift of attest te schrijven. Als je huisarts je aanvraag goedkeurt, stuurt hij of zij de documenten na 2 werkdagen naar Helena of zullen ze toegevoegd worden op je identiteitskaart.

Indien je huisarts het noodzakelijk vindt dat je toch op raadpleging komt, dan zal iemand van de praktijk je contacteren.  

Helena, je communicatiekanaal met je zorgverlener

Dankzij Helena is het mogelijk om op een veilige manier te communiceren met je huisarts. Het is jouw persoonlijke digitale brievenbus en archief voor al jouw medische documenten en gegevens.

Medische documenten (voorschriften, laboresultaten, medische attesten) rechtstreeks van je huisarts ontvangen

Een overzicht van je medische geschiedenis, medicatieschema en toegediende vaccinaties consulteren.

Privécommunicatie (bijv. uitnodiging voor jaarlijks onderzoek) van je huisarts ontvangen.

Helena is er voor iedereen, van jong tot oud. Meer informatie of een gratis account aanmaken kan op info.helena.care.

Forfaitair betalingssysteem

Praktijk Arzo werkt met het forfaitair betalingssysteem.

In dit systeem betaalt het ziekenfonds maandelijks een vast bedrag per ingeschreven patiënt aan de praktijk. Het forfait omvat alle raadplegingen en huisbezoeken van de huisarts en alle verpleegkundige zorgen. Zo hoef je als patiënt hiervoor niet meer te betalen.

Als patiënt van onze praktijk is het daarom nodig om je in te schrijven. Deze inschrijving is volledig gratis. Hierbij ga je akkoord om voor alle zorgen door een huisarts of verpleegkundige, Praktijk Arzo te consulteren.
Voor behandelingen bij de kinesist, maar ook voor raadplegingen bij de specialist, diëtist of psycholoog, zal je ziekenfonds je vergoeden zoals dat momenteel het geval is.

Wanneer je een huisarts raadpleegt buiten de praktijk, ontvang je geen terugbetaling meer van het ziekenfonds.

Als je voor een dringend probleem de huisarts van wacht op de wachtpost consulteert, betaal je enkel het remgeld. De wachtpost regelt de verdere betaling rechtstreeks met onze praktijk.

In sommige andere gevallen kan je de zorg, met uitzondering van het remgeld, toch laten vergoeden door de praktijk. Hiervoor contacteer je best de praktijkassistenten.

Indien je thuis verpleegkundige zorg nodig hebt, neem je best contact op met de praktijk. We bekijken dan samen welke thuisverpleegkundige jou het beste verder kan helpen.

Indien je niet langer bij onze praktijk wenst te komen, kan je steeds uitschrijven. Het uitschrijvingsformulier is te verkrijgen aan het onthaal.

Heb je nog vragen over het forfaitair betalingssysteem? Dan kan je steeds terecht bij de praktijkassistenten.

Inschrijven als nieuwe patiënt

Momenteel beperken wij de instroom van nieuwe patiënten. Alleen op deze manier kunnen we de kwaliteit van zorgen bewaken en de wachttijden beperken.

Wil je je inschrijven als nieuwe patiënt bij Praktijk Arzo? Indien je voldoet aan onderstaande criteria, ben je van harte welkom voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek overlopen we samen een aantal belangrijke zaken over jezelf en lichten we graag de werking van onze praktijk toe.

Inschrijvingen zijn mogelijk indien je je in situatie a of b bevindt:
a) Je woont in Schorvoort (zie bovenstaand grondplan) EN je hebt momenteel geen huisarts in Turnhout.
b) Je inwonende gezinsleden zijn reeds patiënt bij Praktijk Arzo.

Wij nemen in principe geen patiënten over van andere huisartsen, tenzij er sprake is van een uitzonderlijke situatie en na uitdrukkelijk overleg en toestemming van uw huidige huisarts.

Je kan online hier je gegevens achterlaten en wij contacteren je zo spoedig mogelijk om je uit te nodigen in onze praktijk.

Voldoe je niet aan bovenstaande criteria en kan je bij ons helaas niet terecht, dan verwijzen we je graag door naar onderstaande websites:
www.ikzoekeenhuisarts.be
www.ikvindgeenhuisarts.be
www.wachtpost.be  

Wachtdienst 

In de huisartsenwachtpost kan je terecht voor dringende gezondheidsproblemen waarmee je niet kan wachten tot de volgende werkdag van je huisarts. De wachtpost is gevestigd op Campus Blairon en is te bereiken via het nummer 014 410 410. Meer informatie vind je terug op www.wachtpost.be.

Enkel op afspraak

Weekend
Van vrijdag 18.00 uur tot maandag 8.00 uur

Weekdagen
Van 18.00 uur tot 8.00 uur

Feestdagen
Van 18.00 uur de avond voordien tot 8.00 uur de ochtend nadien 

Gezondheidsinfo

Veel patiënten raadplegen dokter Google om meer informatie te krijgen over hun gezondheid of een aandoening. Er is niets mis met zoeken naar medische informatie op het internet, zolang je een betrouwbare bron consulteert.

Daarom willen we graag enkele nuttige en betrouwbare websites aanbevelen.

Thuisarts.nl geeft je betrouwbare en onafhankelijke informatie over ziekten en gezondheid; vóór, tijdens en na het consult.

De website gezondheidenwetenschap.be is een betrouwbare en toegankelijke informatiebron over gezondheid, gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek. Elke dag wordt er mediageniek gezondheidsnieuws tegen het licht gehouden. Daarnaast worden bestaande artsenrichtlijnen hertaald naar toegankelijke richtlijnen voor de patiënt.



Contact

Praktijk Arzo
Schorvoortstraat 51
2300 Turnhout

014 41 43 53 




Openingsuren onthaal
  • van maandag tot vrijdag
  • 8.00 – 12.00 uur en
  • 14.00 – 18.00 uur